PIVNÍ VANDR ČESKÝM RÁJEM 2024

PIVNÍ  VANDR  ČESKÝM  RÁJEM  2024

Po našem loňském a úspěšném pivním vandru po západních čechách jsme se i letos vypravili za pivním poznáním 😀 Tentokrát padla volba na okolí Turnova a Český Ráj. Mista noclehů dopředu moc neplánujeme. Kam dojdeme, tam pod širákem přespíme.

Trasa:

Hořice – Kost – Hynšta – Drábské světničky – Dneboh – Svijany – Hrubá skála – hrad Valdštejn – Turnov – Klokočské skály – Malá skála.

20.5.pondělí

Hořice, Sobotka – Střehom – Kost – Srbsko – Hynšta: MAPY.CZ

Letošní pivní vandr začínáme v Hořicích v Podkrkonoší. Z vlaku vystupujeme za sluníčkového počasí. Než dojdeme k Masarykově věži tak z nás pot leje… A rozhledna samozřejmě zavřená. Je pondělí 🫤

Hořice, rozhledna Masarykova věž

O víkendu se v Hořicích jel motozávod 300 zatáček Gustava Havla. Město si to zřejmě užilo a dnes to tu působí dost ospale. Okoukneme kapličku Panny Marie Hlohové a nedaleký židovský hřbitov. Samozřejmě už se těšíme do zdejšího pivovaru JungBerg. Otvíračka je v 11h, takže spojíme ochutnávku piva s obědovým meníčkem.

Hořice, pivovar JungBerg

V areálu pivovaru, který je kulturní památkou, se nachází restaurace Staré časy, Stressbar a zmrzlinové okénko. Oběd neměl chybu. Personál restaurace byl velmi milý a vstřícný. Pivečko skvělé !!! 😋

Po obídku následuje přesun vlakem do Jičína a busem do Sobotky. Ze Sobotky pokračujeme pěšmo do Střehomi. Sluníčko hicuje. Žízeň máme jak sviňa… U hospůdky ve Střehomi budíme majitele, který vyspává na lavičce a ptáme se na pivko. Odpověď kladná. Na čepu je Krakonoš 11° za 33kč. Dáváme se s majitelem do řeči a popíjíme pivko. Jako dá sa, ale nečekejte žádnou hitparádu… Seděli jsme venku. Uvnitř jsme nebyli. Recenze podniku mluví za vše 🤣

Střehom, hospůdka

Vedle hospůdky se ve Střehomi nachází roubený vodní mlýn ze 16.století. Známý hlavně z pohádky S čerty nejsou žerty. Je v soukromém vlastnictví a není přístupný veřejnosti. Na mlýnském kole sedí čert.

Střehom, Máchalův mlýn (pohádka S čerty nejsou žerty)

Po krátkém občerstvení pokračujeme údolím Plakánek ke hradu Kost. Stezka vedoucí kolem Oborského rybníku pod skálami je nádherná.

údolí Plakánek, Oborský rybník

hrad Kost

V podhradí vše zavřeno. Tady sezóna očividně ještě nezačala. No nic… Obejdeme hrad, nakoukneme do blízkého skalního příbytku, který byl obývaný až do 1.světové války a posléze opuštěn. Nyní je zřejmě využíván trampy.

Skalní byt Barušky

Po červené značce zamíříme do Srbska. Krom pasoucích se kraviček zde není vidět ani noha. Stánek se zmrzlinou zavřený. Takže šlapeme dál po Zlaté stezce Českého ráje ke zřícenině hradu Hynšta. Zde se utáboříme přes noc. Je tu oáza klidu. Tedy až na otravné komáry… 😡 Z hradu se dochovaly skalní světničky. My spíme venku pod širákem.

21.5.úterý

Hynšta Drábské světničky – Dneboh: MAPY.CZ

Ráno pobalíme saky paky. Snídat budeme až na Krásné vyhlídce. Je to slabá hodinka pěšky. Restaurace je ještě zavřená, ale to nám nevadí. Nabereme si vodu z volně přístupného kohoutku. Posnídáme ze svých zásob. Z vyhlídky je vidět na Ještěd. Přes Studený průchod(teplota se zde v létě drží na 10°C) a Ženská vrata dojdeme k Drábským světničkám.

Příhrazské skály, Studený průchod

Bohužel nejzajímavější část prohlídkového okruhu (lávka ve skalách) je uzavřena.

Drábské světničky (lávka)

Takže projdeme jen přístupnou trasou a zamíříme na další zřícenimu – Klamornu. Z hradu se dochovaly jen spodní místnosti vytesané do kamene a zásobník na vodu. Ale vyhlídkové místo je nádherné.

Klamorna, výhled na Dneboh

Nedaleko Klamorny stojí ruiny Píčova statku. První zmínka o statku se datuje do poloviny 16.století. Jeho majitelé na něm hospodařili až do roku 1948. Dodnes se dochovaly některé zdi, vstupní brána a sklepní prostory.

zřícenina Píčova statku

Pod statkem se nachází studna. Je zakryta oplechováním a voda není pitná. U kříže V Peklech odbočíme doprava a po neznačené pěšině sejdeme na okraj vesničky Dneboh. Je zde malé parkoviště a Kiosek pod Drábkama. Čepovaný Skalák 11° nás zachrání 😉

Dneboh, kiosek pod Drábkama

Z Dnebohu se vezeme busem směr Svijany. Tato linka (715) bohužel až do Svijan nejede. Z Loukova odbočuje na Žďár. Nicméně pan řidič byl velmi ochotný a v Loukově na zastávce nám domluvil přestup do za námi jedoucího zpožděného busu, který nás do Svijan vzal 👍

Svijany – Příšovice, Turnov-město, Hrubá skála

Pivovar Svijany

Ve Svijanech projdeme pod dálničním mostem. Na břehu Jizery zahlédneme několik Husic nilských, a zamíříme do areálu pivovaru. Restaurace má i velkou zahrádku. My volíme stůl uvnitř. Před druhou hodinou stíháme ještě nabídku denního menu. Výběrem svíčkové nešlápneme vedle. Byla naprosto TOP! 👌  Z piv postupně ochutnáváme Šlika, 450, Rytíře a Kvasničáka. Pivečka výborná.

V pivovarské restauraci chutnají svijany mnohem líp než v běžných hospodách. Po občerstvení ještě omrkneme podnikovou prodejnu a pěšky se vydáme na vlak do Příšovic. Poté s přestupem v Turnově, kde doplníme zásoby v Bille, pokračujeme do Hrubé Skály.

Turnov, žst.

Na chvíli se zastavíme v motorestu Zavadilka. Dáme jedno nebo dvě… 😆 Zkoukneme část zápasu MS v hokeji Česko – Kanada a šlapeme po svých po modré až k zámku Hrubá Skála.

Hrubá Skála, zámek

Tady někde budeme nocovat. A kde? To se ještě uvidí… Večer po 18h je u zámku občerstvení uzavřené. Takže povečeříme ze svých zásob na lavičce u parkoviště. Za druhou zákrutou od výklenkové kapličky nacházíme ve svahu fajnový skalní převis. Suchý, vystlaný listím a skrytý před případnými zvědavci. O noclehu je rozhodnuto. Večer lehce sprchlo, ale převis byl dostatečně velký, aby nás ochránil.

22.5.středa

Hrubá skála – hrad Valdštejn – Turnov – Klokočské skály: MAPY.CZ

Ráno se rychle sbalíme a jdeme posnídat opět k zámku ke stolečkům u parkoviště. Chvíli před naším odchodem už přijíždí auty provozovatelé bufetu, suvenýrů a parkoviště. Opouštíme Hrubou skálu a vydáváme se po červené značce kolem Adamova lože, přes arboretum k vyhlídkám: Na Kapelu a U Lvíčka.

vyhlídka Na Kapelu

vyhlídka U Lvíčka

Pokračujem k hradu Valdštejn, kde uděláme pivní přestávku v hospůdce U hradu. Uvítá nás cedule, že kuchyně je mimo provoz. Nevadí. Na oběd je stejně ješte moc brzo. Pivo mají. Rohozec 11° je zde takový průměr, ale osvěží. A neberou platební karty.

hospoda na Valdštejně

Další zastávkou je skalní vyhlídka Hlavatice. Vyhlídka na Turnov super. Už se těšíme do Turnovské pivnice na zdejší pivečko 😍

skalní vyhlídka Hlavatice

skalní vyhlídka Hlavatice, výhled na Turnov

Kolem soch duchovní brány do Českého ráje klesáme do Turnova. Míjíme starý židovský hřbitov, vodní elektrárnu na Malé Jizeře a jsme u Turnovské pivnice Na Lukách.

Turnov, Turnovská Pivnice Na lukách

Restaurace v moderním stylu, prostorná, ale působí trochu neosobně… Je něco málo po dvanácté, takže si můžeme vybrat z nabídky denního meníčka. A k tomu samozřejmě zdejší pivo: 8°, 10°, 12° (světlá i tmavá). Jídlo bylo dobré, ale takový průměr (ve Svijanech měli jídlo mnohem lepší). Ale zase pivko výborné 😋  Poseděli jsme trochu déle, protože venku začalo pršet… Nakonec vyrážíme do lehkého deště. Na Kopalově vyhlídce opět chvíli čekáme než déšť poleví. Ochutnáme Boží vodu z blízkého pramene a pokračujeme na Klokočské skály.

NS Klokočské skály

Omrknem jeskyni Postojná, která slouží jako zimoviště netopýrům. Mimo zimu je jeskyně volně přístupná. Nedaleko se nachází Husův dům.

NS Klokočské skály, Husův dům

Je zde několik skalních dutin a malých jeskyní. V jedné z nich přenocujeme.

23.5.čtvrtek

Klokočské skály – Besedické skály – Malá skála: MAPY.CZ

Ráno vyrážíme brzy. Projdeme Klokočskými průchody, dále vesnicí Klokočí až k rozcestníku Fialník.

boží muka Fialník

Za dobré viditelnosti by byl odtud pěkný výhled na Klokočské skály, ale po včerejším dešti je zataže, mraky hodně nízko a viditelnost mizivá. Opustíme červenou značku a po modré dojdeme do obce Koberovy. V obchodě nakoupíme snídani. Nadlábnem se na lavičce zastávky autobusu. Zamíříme do Besednických skal. Postupně si projdeme Besednický skalní labyrint s vyhlídkovými místy.

Besedické skály, vyhlídka Českých bratří

Besedické skály, sluj Václava Sadovského

Besednické skály, Husníkova vyhlídka

Malá skála, Pantheon

Klesáme po červené značce do Malé Skály. Na poslední chvíli  dobíháme vlak do Turnova. Z Turnova máme hned přípoj do Hradce Králové. Při vystupování mi praskne v báglu plechovka piva a vyteče dovnitř. Takže hned na perónu zachraňuju vše z báglu. Naštěstí z plechovky vytekla slabá polovina obsahu. Ručníkem vytírám dno batohu a vracím věci zpátky. Protože není čas ztrácet čas… Ještě jsme neobědvali a máme žízeň 😆 Máme něco přes hodku čas do dalšího vlaku na Pardubice.

Zamíříme na zahrádku restaurace U Švagerků. Mají ještě denní meníčko, tak vybíráme hovězí vývar s nudlemi a burger s trhaným masem a zeleninou. Na čepu havlbrodský Rebel a hradecký Votrok. Votrok, i když má přívlastek hradecký, tak se vaří v Havlbrodě v pivovaru Rebel. Ačkoliv restaurace nemá vysoké hodnocení, tak jídlo bylo v pohodě. Porce dostatečně velké. Není to žádná vysoká gastronomie, ale to za ty ceny nelze ani očekávat. Pivko dobré.

Popojedeme vlakem do Pardubic a volný čas do odjezdu vlaku na Olmik využijeme k návštěvě pivnice na Macandě. Stará knajpa, kde se zastavil čas a kterých postupně ubývá… Chodí zde pivaři na sportovní přenosy. Na čepu europiva největších českých pivovarů. Ale tak dá sa… 😏

A to byla poslední putyka našeho letošního pivního vandru.

Účastníci: Petr, Vlasta

Fotogalerie

Příspěvek byl publikován v rubrice Česká republika, Navštívené země se štítky , , , , , , , , , , , , , , , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.