PIVNÍ VANDR ZÁPADNÍ ČECHY 2023

PIVNÍ  VANDR  ZÁPADNÍ  ČECHY

2023

Po loňském a velmi úspěšném pivním vandru na Velký Blaník jsme absolvovali ve stejném duchu i vandr letošní. Opět se zaměřením na tradiční a oblíbený nápoj 😆 Cestovali jsme vlaky, busy a pěšky. Postupně jsme navštívili několik malých pivovarů, hospůdek a restaurací v západních Čechách. Konkrétně v Karlovarském a Plzeňském kraji. Finálovým místem byla Plzeň.

Trasa:

Mariánské Lázně – Bečov nad Teplou – Toužim – Skoky – Žlutice – Chyše – Plasy – Plzeň.

16.5.úterý

Mariánské Lázně

Do Mariánek přijíždíme vlakem. Času není nazbyt a proto prohlídku města zahajujeme jízdou trolejbusem č.7. Vystoupíme v centru a po žluté značce si vyšlápnem kopec, kde stojí rozhledna Hamelika. Byla postavena v roce 1876.

Mariánské Lázně, rozhledna Halimeka (výhled)

Následuje sestup do lázní. Omrknem ‎Kostel Nanebevzetí Panny Marie. A přes Karolínu kolonádu dojdeme ke zpívající fontáně. Podle rozpisu má v 17h hrát skladba The Unforgiven od Metallica. A to si nemůžeme nechat ujít 😍

Mariánské Lázně, Zpívající fontána a kolonáda Maxima Gorkého

Následuje přesun přes kolonádu Maxima Gorkého na zastávku trolejbusu a jedeme zpět k nádraží. Odtud je to jen kousek do minipivovaru Kronl. Naše první pivní zastávka letošního vandru 😎

Mariánské Lázně, minipivovar Kronl

Mariánské Lázně, vyhlídková věž

Asi za hodinu po našem příchodu do minipivovaru dorazil Marcel. Třetí do mariáše. Jsme komplet. Po vydatné ochutnávce zdejšího pivního moku odcházíme k vyhlídkové věži, kde přenocujeme.

Od věže se zrovna chystají k odchodu místní domorodci, kteří zde rozdělali oheň. Super. Máme ušetřenou práci. Oni s uhašením a my s rozděláváním 😀 Vypijeme PETky z pivovaru, proložíme pivko rumíkem a jdem chrnět. Pořádně tady na kopci protahuje. V noci byla docela kosa 😐 Vhodnější na přespání by asi byl altánek dole pod kopcem, ale tam by zase nešlo rozdělat oheň…

17.5. středa

Mariánské Lázně – Bečov nad Teplou – Toužim – Skoky

Ráno se přesuneme na vlakovou zastávku Mariánské Lázně – město. Jedeme do Bečova nad Teplou.

Bečov nad Teplou, žst.

Projdeme si město, nádvoří zámku a hradu s přilehlou zahradou. Já se trhnu od zbytku skupiny a vylezu si na protější kopec s křížem, kde je i turistický přístřešek. A hlavně krásný výhled na město.

Petr s Marcelem jdou mezitím otestovat 🍺 do restaurace Stará Pošta. Sraz je na nádraží u vlaku do Toužimi.

V Toužimi je to z vlakového nádraží do centra asi 1,5km. Pohodová procházka před obědem. V COOPu nakoupíme buřty na večer a na oběd se zastavujeme U Štadlerů. Uvnitř je to hodně malé, stísněné a ještě je téměř plno. Ale vmáčkneme se. Na meníčku je výběr ze dvou jídel a jedna polívka. Na čepu mají gambáč 10°, překonáváme se a dáváme si aspoň malý pivo. Ale je to sračka 🤮 Nicméně obsluha ok, jídlo je v pohodě a cena ještě lepší.

Toužim, náměstí Jiřího z Poděbrad, Morový sloup

Omrknem náměstí, vyfotime se s Jiřím z Poděbrad a počkáme na bus do Radyně. Odtud půjdeme pěšky k poutnímu místu Skoky.

Vyrážíme za sluníčkového počasí po modře značené Skokovské stezce. Jdem pohodovým tempem přes zaniklé mlýny na říčce Střele do Sovolusk.

bývalý Tomšův Mlýn

První zastávkou je kaplička sv.Jakuba, ve které mají ještě vánoční výzdobu 😂 Ale hlavně je zde volně k dispozici turistické razítko 👍 Druhá zastávka je u zdejšího rybníku, kde sovoluský hastrman má žízeň stejně jako my…, a dost možná že i větší 😁

Sovolusky, žíznivý hastrman :-)

Sovolusky, žíznivý hastrman 🙂

Něco před 17h jsme u poutního kostela Navštívení Panny Marie ve Skocích. Kolem kostela i uvnitř je živo. Zítra se zde koná poutní mše NANEBEVSTOUPENÍ PÁNĚ. Členové spolku Pod Střechou dělají přípravy. Přiložíme ruku k dílu a pomůžeme se stěhováním lavic a dalšího nábytku. Potom se nás ujme jeden z členů spolku. Provede nás po kostele a obeznámí nás s jeho pohnutou historií. Večer strávíme u ohně opékáním buřtů a popíjením slivovičky. Přespíme v bývalé konírně vedle zájezdního hostince.

Skoky, poutní místo

Skoky, kostel Navštívení Panny Marie

Skoky, bývalý Schopfův hostinec

18.5. čtvrtek

Skoky – Žlutice – Chyše – Plasy

Ráno po snídani si více prohlédneme celý poutní areál. U hostince je nepoužívaná stará studna, ve které se v roce 1982 utopila poslední obyvatelka Skoků. Nahoře nad studnou je vyhlídkové místo, odkud je vidět vodní nádrž Žlutice.

Skoky, výhled na vodní nádrž Žlutice (v pozadí Dlouhý vrch)

A v neposlední řadě je nutné navštívit místní hřbitov s márnicí. U hřbitova jsou umístěny infotabule s velice vtipně popsaným posledním rozloučením s nebožtíkem při odchodu z tohoto světa.

Skoky, infotabule u hřbitova

Kolem Velkého kříže na rozcestí nad Skokami se vydáváme po poutní stezce do Žlutic. Pozor, stezka je sice značena modrou osmicípou hvězdou, ale značení není souvislé a místy se úplně ztrácí. Na mapy.cz není vůbec zaznačená !!! Cestu jsme konzultovali s členy spolku Pod střechou, kteří cestu podrobněji popsali a řekli několik záchytných bodů. Více se o přístupových cestách píše na stránkách spolku. Ještě dodám, že stezka, kterou jsme šli vede přes Peklo 😈 A opravdu to není trasa na pohodu :mrgreen:

Skoky, údolí Ratibořského potoka

retenční nádrž pod vrchem Doubrava

Asi po třech hodinách jsme přes Verušice došli do Žlutic. Jdeme rovnou na nádraží, odkud nám pojede vlak. Na oběd se zastavujeme v pivnici U nádraží, kde se zastavil čas někdy v 80 letech minulého století…  Ale vaří zde dobrá meníčka a čepovaný Radegast také není nejhorší. Navíc obsluha je víc než příjemná.

Žlutice, pivnice Na nádraží

Do Chyše se přesunujeme vlakem. Nádraží je úplně na okraji městečka s necelými 600 obyvateli. Nás zajímá zámek s přilehlým minipivovarem.

Chyše, zámek

Restaurace moc pěkná, obsluha příjemná, pivo Prokop 12° takový průměr, pšeničný speciál byl lepší 😉

Chyše, zámecká restaurace s minipivovarem

Do města Plasy se opět přesunujeme vlakem. Přímo ve stanici je „kašna“ s čůrajícím chlapečkem a hned vedle otevřený bufet (na čepu komerční trojboj:gambáč, kozel, plzeň). Není důvod se tady zdržovat. Ještě za světla si projdeme město. Vezmeme to kolem rybníku a letního amfiteátru. V sobotu zde na letní noci hraje Brutus, ale my už tu bohužel nebudem  😐

Plasy, prelatura (rezidence opata)

Historické centrum s opatstvím a kašnou je v rekonstrukci.  Zakotvíme v Knížecím pivovaru.

Plasy, knížecí pivovar

Na čepu je široká nabídka piv a zdržíme se do pozdních večerních hodin 😆 Nocleh zařídil Marcel v „přístavku“ :mrgreen:  u jednoho místního domorodce.

19.5. pátek

Plasy – Plzeň

Ráno vlakem přejedeme do Plzně. Čeká nás krátká prohlídka historického centra a o něco delší návštěva některého z místních lokálů. Pěšky jdem z nádraží do centra na  náměstí Republiky. Okoukneme budovu radnice, katedrálu sv.Bartoloměje a nezapomeneme si šáhnout na andělíčka Ošahánka 😎

Plzeň, nám.Republiky

Plzeň, nám.Republiky, katedrála sv. Bartoloměje

Řeku Mži přejdeme po Rooseveltově mostě a zakotvíme v Saloonu Roudná. Chtěli jsme zkusit nějaký podnik, který není úplně v centru a čepuje svoje pivo. Přišli jsme v době oběda a zkusili i meníčko. Jídlo bylo výborné a Roudeňák 10°C  neměl chybu!

Z Plzně jsme pokračovali vlakem do Prahy a odtud zpět na Moravu. Letošní pivní vandr se díky hezkému počasí vydařil na jedničku.

Účastníci: Petr, Marcel, Vlasta

Fotogalerie

Příspěvek byl publikován v rubrice Česká republika, Navštívené země se štítky , , , , , , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.