VANDR BÍLÝMI KARPATAMI 2018

VANDR  BÍLÝMI  KARPATAMI                                                                    2018

Trasa:

Kostolná-Záriečie – Drietoma – Žlab – Machnáč – Starý Hrozenkov,celnice – Žítková,přehrada – Rozepře,rozc. – Na Koncích,CZ/SK – Javorník – Bylnice.

18.9.úterý

Kostolná-Záriečie – Drietoma – Žlab: MAPY.CZ

Z vlakové zastávky Kostolná-Záriečie do Drietomy je to vcelku nezáživná cesta podél silnice.Na začátku obce Drietoma,u benzinky,už konečně začíná chodník.V motorestu Eden se zastavuji na oběd.Fajn zahrádka,fajn obsluha,chutný rezeň v bylinkovo-cesnakovom obale a vychlazený radegast.Ceny mírné.Spokojenost.

Ostrá Horka(387m) nad Drietomou

Za autobusovou zastávkou odbočuji doleva na červenou turistickou značku(Cesta hrdinov SNP).Kolem zahrad stoupám nad Drietomu a u pole s hnědým prosem dělám fotopauzu.Je tu pěkný výhled.V sedle mezi vršky Ikriská a Žlab zahýbám nahoru doprava,na neznačenou pěšinu k útulni.Ta stojí skrytá mezi stromy nějakých 100m pod vrcholem.

Žlab,útulňa

Útulňa je ve velmi dobrém stavu.Před ní ohniště s lavicemi.Jediné co tu chybí je voda.Zabírám si dřevěnou palandu vpravo od vchodu.Trochu ji musím uklidit,protože štěrková drť z podlahy je rozházena i na ní.Palanda naproti je na tom obdobně.Podle zápisu v návštěvní knize tu naposledy byla skupina s dětmi.Děti se asi nudily a řádily…

Na ohni opeču klobásy,dám jedno pivko z plechu,nastavuji tělo podzimnímu sluníčku a chytám lelky 🙂

19.9.středa

Žlab – Machnáč – Starý Hrozenkov,celnice – Žítková,přehrada – Rozepře,rozc. – Na Koncích,CZ/SK: MAPY.CZ

sedlo pod vrchem Ikriská(729m)

Ráno odcházím něco po osmé.První zastávka je Pod sokolím kameňom u studánky.Vody je málo,hladina nedosahuje odtokové trubky a musím ji nabírat hrníčkem.Sluníčko přitápí pod kotlem a kdyby nefoukal na vrchu Machnáč vítr,tak je tu jak v peci.Z Machnáče(771m) jsou parádní výhledy na všechny strany.Je tu pomník a kříž.A zezadu návštěvní kniha.

Machnáč (771m)

Na rozcestí pod Machnáčem odbočuji doprava na žlutou značku,která vede prvních pár stovek metrů po hranici CZ/SK,pak se stáčí mírně doprava k silnici E50 a Kolibě Drietomica.Já pokračuji po státní hranici,veden hraničními kameny,až k místu zvanému U Rumuna.Zde padl za druhé sv.války rumunský voják.Na jeho památku zde stojí jednoduchý křížek.

"U Rumuna" - památník padlému rumunskému vojákovi za 2.sv.války

„U Rumuna“ – památník padlému rumunskému vojákovi za 2.sv.války

Jdu dál,kde hranice prochází korytem potoka.Odtud přecházím doprava na lesní cestu a po cca 700m odbočuji doleva na další lesní cestu,která mě dovede až na okraj asfaltky.Na pravé straně cesty stojí domy na Slovensku a na levé za potokem už je Česko.Přejdu po mostě říčku Drietomicu a následně silnici E50,kde pomalu popojíždí kolona vozidel.Na české straně se opravuje cesta.Ve stínu lípy bratrství dělám obědovou pauzu.Přímo pode mnou je točna a zastávka SADu,Starý Hrozenkov-celnice.Během odpočinku se zdravím se dvěma houbaři.Druhý z nich má štěně drsnosrstého jezevčíka a to se chce hned kamarádit.A kdyby mohlo,tak mi zblajzne i oběd 🙂

Drietoma-Liešeň,kaplička

Po hranici pokračuji cca 2km až na asfaltovou cestu v části Drietomy Liešna.Odtud je to už jen kousek k přehradě Žítková.U přehrady jsem zabočil doprava s tím,že ji obejdu z opačné strany než je silnice.Ale i když je tu modrá značka,tak se po ní nedá přehrada obejít.Brání tomu  ohradník a cedule soukromý pozemek.Musel jsem se vrátit na silnici a vzít to po ní.Na začátku přehrady je závora a opět cedule soukromý pozemek.Za ní na stromech modrá značka 🙂

Žítková,přehrada

U domu za závorou jsem neviděl žádný pohyb,tak jsem sešel aspoň na okraj přehrady a udělal pár fotek.Přehrada je tedy spíše rybník,u břehu plno kaprů a na koupačku to tu rozhodně není.Voda je špinavá a má hnědou barvu.Později u autobusové zastávky potkávám jednu domorodkyni.Říká,že i přes závoru a cedule se tam místní chodí koupat.

Žítková

Kousek za zastávkou,po levé straně,stojí penzion Žítková.Ale hned u cesty postavená cedule oznamuje,že z důvodu dovolené mají zavřeno.Pivko nebude 🙁 O 100m dál je studánka,schovaná pod stromy,kde dobírám vodu.

Na Koncích CZ/SK

Z Hutiska pokračuji po žluté přes rozcestníky Rozepře a Bašty a den zakončuji Na Koncích.Je tu turistické posezení,návštěvní kniha a nedaleko studánka.Spím pod širákem.Je teplá noc,ani rosa nepadá.

20.9.čtvrtek

Na Koncích – Javorník – Bylnice: MAPY.CZ

Ráno vyrážím po červené značce(Třešňová cesta).První zastávkou je Peňažná.Místo na hranici CZ/SK,kde se každoročně v srpnu koná setkání čechů a slováků.Je tu krytý přístřešek,kadibudky a spousty lavic k sezení.Asi 300m jihozápadním směrem je studánka.Nechybí návštěvní kniha.

Peňažná

Javorník (758m)

Po krátké pauze jdu přes Čerešienky na Javorník(783m).Vrchol je zalesněný,nejsou tu žádné výhledy.Kdo chce,může se zapsat do vrcholové knihy.Odtud sestupuji po modré značce do Bylnice.V říčce Vláře si zchladím zpocené nohy.To byl taky nápad jít v tomhle horkém počasí v kožených pohorách.Občas se rosničkářům má věřit 🙂

Bylnice,řeka Vlára

Bylnice,pivovar

Poslední zastávkou je Bylnický pivovar.Vandr v Bílých Karpatech se vydařil.A mě už jen čeká cesta vlakem domů.

Účastník:Vlasta

Fotogalerie

Příspěvek byl publikován v rubrice Navštívené země, Slovensko se štítky , , , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.