PO HŘEBENI POVAŽSKÉHO INOVCA 2018

Trasa:

Nitrianska Blatnica – Marhát – sedlo Kostolný vrch – Bezovec – sedlo pod Skalinami – Panská Javorina – útulňa Izba – Rafajova kóta – Inovec – Mníchova Lehota.

20.6.středa

Nitrianska Blatnica – Jurko,rozcestí – Rotunda sv.Juraja: MAPY.CZ

Do lázeňského města Piešťany přijíždím vlakem.Je doba oběda,tak zajdu do 350m vzdálené Blue’s restaurace.Nikdy jsem tu předtím nebyl,ale lokál je téměř plný,takže tu snad dobře vaří… Meníčko za 4,30€ plus kofola za 0,80€.Jídlu se nedalo nic vytknout,akorát při placení je tu zřejmě zvykem,že host chodí za vrchním k baru ke kase a ne obráceně 🙂

Ve 14:00 odjíždím busem do 16km vzdálené Nitrianské Blatnice.Odtud už po svých šlapu nejprve zelené a následně žluté značce k rotundě sv.Juraja,která je národní kulturní památkou.Pochází z 9.století a je nejstarší svého druhu na Slovensku.

rotunda sv.Juraja

Postupně byla ke staré rotundě přistavěná věž a poustevna.Je to známé poutní místo a každoročně se tu konají na svátek Juraja poutě.Nedaleko se nachází vydatný pramen.Celé okolí je upravené.Na kapli jsou umístěny kamery.Takže i proto je tu pořádek 🙂 U dřevěné brány je zastřešený stůl a ohniště.A na louce pod stromy spousta místa k přenocování.Ustelu si pod širákem.

21.6.čtvrtek

Rotunda sv.Juraja – Marhát – sedlo Kostolný vrch – Bezovec – sedlo pod Skalinami –  Panská Javorina – útulňa Izba: MAPY.CZ

rozhledna Marhát

Ráno vyrážím v osm hodin.Není kam spěchat.Noci jsou nejkratší a dny nejdelší v roce.U pramene doberu vodu a už stoupám do sedla Marhát.Sedlo protíná naučný chodník Považský Inovec.Odtud je to pěšinou po skalnatém hřebenu na rozhlednu asi 400m.Na malém plácku pod rozhlednou jsou dva přístřešky s ohništěm.I zde se občas nocuje,ale není zde voda.Rozhledna byla postavena v roce 2008 a je vysoká 17m.Ale ještě před ní tu od roku 1947 stojí velký  železný kříž s nápisem Bože ochraňuj turistov.Z rozhledny je pěkný výhled po okolí.Tedy pěkný…,pohled na chladicí věže jaderné elektrárny u Jaslovských Bohunic už tak poutavý není 🙂

Z Marhátu se vracím do sedla a pokračuji po červené kolem usedlosti Jelenie jamy.Zdejší fotovoltaické panely zde působí jako pěst na oko… No nic,nebudu si kazit krásný den a jdu bez zastavení až do sedla Kostolny vrch.Tady probíhá těžba dřeva.Delší přestávku na jídlo si udělám až kousek před rozcestníkem Horáreň pod Kostolným vrchom.Je zde zbudováno pietní místo jako vzpomínka na osoby,které přišly o život při práci v lese.Vedle infotabule a dvou křížků tu stojí také malý altánový přístřešek.Po jeho vnitřním obvodě je lavice,ale na stůl se nějak pozapomnělo…

nad osadou Dominova Kopanica

Od rozcestníku Horáreň odbočuji po červené,která až na výjimky vede otevřenými loukami.Stín poskytují jen ojediněle rostoucí stromy.Sluníčko pěkně hicuje ☀️ Než dojdu na silnici mezi Starou a Novou Lehotou,tak se topím ve vlastním potu 😓 Je tu zastávka busu,kde stojí osamocený turista s batůžkem.První,kterého dnes potkávám.Já jdu po asfaltce nahoru do Skiareálu Bezovec.Míjím penzión Bezovec(podle nápisu na bráně otevřený) a u zrušené hospody se rozmýšlím kudy to vzít… Jestli kolem chaty Šport a pak do kopce přes vrchol skiareálu nebo pohodlnější cestou přes rekreační středisko kolem hotelu Inovec.Vyhrává ta obtížnější varianta.Seshora budou lepší výhledy.Chata Šport je zavřená.Asi otvírají mimo prázdniny jen o víkendech.

Chata Šport,rozcestí

ski areál Bezovec

Nahoru je to docela krpál,ale výhledy pěkné.Je vidět zřícenina hradu Tematín.Sestupuji dolů a hned jdu zase nahoru na vrch Bezovec(742m).Dříve přes  vrchol vedla značená cesta,ale nyní je červená značka vedená po cestě dole vlevo pod vrcholem.Nahoře je možné se zapsat do vrcholové knihy.

Bezovec(743m)

Abych se nemusel vracet stejnou cestou dolů a pak na červenou,tak to vezmu téměř neznatelným chodníčkem dolů.Na značku se napojím asi po 250m,ale není to moc dobrá cestička.Ztrácí se v porotu kopřiv a podobných rostlin.Zakopávám o spoustu šutrů a obcházím padlé stromy.Tuhle zkratku moc nedoporučuju.

Sedlo pod Skalinami

Bez zastavení jdu přes sedlo pod Skalinami až k rozcestníku Zľavy.Asi 150m odtud je pramen pod Prieľačinou.Dobírám vodu.Cestou na vrch Prieľačina potkávám jediného cyklistu během dnešního dne.V sedle pod Panskou Javorinou odbočuji na modrou značku.Až na Panskou Javorinu(943m) cesta stále stoupá.V 17h jsem u rozhledny.Není tu ani noha.

Panská Javorina(943m)

Dřevěná,16m vysoká rozhledna byla postavena v roce 2010.Nahoru vedou docela prudké schody,spíše je to žebřík 🙂 Vytahuji dalekohled a užívám si parádních výhledů.Hlavně Topľčianský hrad je nádherný.Vedle rozhledny je zbudován nový turistický přístřešek.Uvnitř jsou lavice a stoly.Dle nápisu na cedulce má sloužit k ochraně před špatným počasím,avšak nikoliv k přenocování.Voda v okolí není.

přístřešek na Panské Javorině

Po modré se vracím do sedla a odtud jdu po červené,která vede souběžně s modrou,k rozcestníku Pod Ostrým vrchom.Pokračuji ještě kousek nahoru na Tri Boky a pak prudkým sešupem dolů k Útulni Izba.Na dnešní noc rosničkáři předpovídají prudké bouřky a nebude radno spát venku pod širákem.

útulňa Izba

Kolem útulně je rušno.Už jsou tu traja mladí chalani.Chystají dřevo na oheň.Přijeli z Trnavy jak se později dovídám.Auto mají zaparkované v Kálnici.Mají v plánu tu pobýt dvě,tři noci.Nejsou tu poprvé,takže mě ochotně ukazují kde co je a nasměrují k pramenu vody.Ten je asi 100m od útulně.Jdu k němu spláchnout celodenní pot.Chalani už tu chladí pivo a kořalku.Pramen občas stávkuje.Chvíli teče velmi vydatně a po chvíli jen slabounce až téměř vůbec.Jakoby kolísal tlak vody…

Samotná Izba je pevná stavba s dobrou střechou.Uvnitř je vybavená kamny,stolem,lavicemi i kuchyňským nádobím všeho druhu.Nahoru pod střechu se leze po žebříku a jsou tu dvě „cimry“ s matracemi.Venku jsou kolem ohniště lavice a stůl.Nejlepší útulňa jakou jsem kdy na svých vandrech navštívil.

útulňa Izba,ohniště

U večeře při ohni kecáme o životě,ale hlavně o fotbale,když už probíhá to mistrovství světa v Rusku.Dnes to Chorvatsko nandalo Argentině.V půl desáté začne hřmít a prudký vítr je předzvěstí silné bouřky.Vše z venku schováváme dovnitř.Bouřka doprovázená prudkým lijákem trvá asi do půlnoci.Jsme rádi,že nejsme venku.Já jdu nahoru chrnět.Ráno chci brzy vyrazit.Chalani ještě popíjejí a budou spát dole.

22.6.pátek

Útulňa Izba – Slovanský kříž – Nad studnicami – Považský Inovec – sedlo Jarabský vrch – Nad Krásnou dolinou – Mnichova Lehota: MAPY.CZ

Vstanu už před sedmou.Pobalím věci a s báglem se stěhuju ven k ohništi.Chalani ještě hnípou 🙂 Uvařím snídani a po jídle vyrážím po červené směr Mníchova Lehota.Počasí je po včerejší bouřce zakaboněné… Výhledy nebudou bůhvíjaké.Vše je v mlžném oparu.A oproti včerejšku se citelně ochladilo.Zatímco včera jsem se potil i v tričku,tak dnes mám mikinu s větrovkou a je mi tak akorát.

Slovanský kříž pod Ostrým vrchom

První zastávku dělám už po 500m od rozcestníku Tri Boky na vyhlídce Pod Ostrým vrchom.Je tu velký Slovanský kříž.Ale výhledy kvůli počasí nejsou valné.Pokračuji dál k rozcestníku Nad studnicami,kde se rozmýšlím zda zajít k Bohušove studánce.Ale vody mám dost a časový itinerář dost napnutý… Pospíchám dál na Rafajovu kótu a odtud na vrchol Palúch(1004m).

Palúch(1004m)

Z Palúchu je to na nejvyšší vrchol Inovec(1042m) už jen kousek.V prosinci 2015 zde byla otevřená 21m vysoká rozhledna Helena.Montovaná stavba z pozinkované oceli slouží nejen turistům,ale hlavně k meteorologickým a telekomunikačním účelům.Vyhlídková plošina pro návštěvníky je ve výšce 16m.Kromě rozhledny jsou na Inovci ještě další dvě věže(vysílače),ale ty nejsou veřejnosti přístupné.Pod rozhlednou je turistický přístřešek,kříž a ohniště.

Považský Inovec(1042m),rozhledna Helena

Považský Inovec(1042m)

Z nejvyššího bodu Považského Inovce jdu k rozcestní Sviniarky.Je tu možné odbočit k vyhlídce dr.Bunbalu a také studánce.Já šlapu po červené dolů k Inovecké chatě.Když procházím kolem sjezdovky,tak potkávám dva montéry,kteří jdou kontrolovat po bouřce stav el.vedení.U chaty dělám pár fotek a rozmýšlím zda udělat přestávku na oběd nebo jít dál.Nakonec oběd vzdávám… Raději pojedu z Mníchovy Lehoty dřívějším busem než riskovat,že ten pozdější nepojede načas a mě by tím pádem ujel v Trenčíně vlak.

Inovecká chata

Ze sedla Jarabský vrch odbočuji z červené na zelenou značku.Kousek odtud,u skalisek,je infotabule jako vzpomínka na poustevníka Františka Rozvadovského.Kdysi tu v 17.století přebýval  jeskyni a pomáhal lidem.

Pamětní tabule poustevníka Františka

Sviniansky potok v Krásnej dolině

Značka vede Krásnou dolinou podél Svinianskeho potoka.U minerálního pramene Kyselka udělám ještě kratičkou zastávku.Kolem zavřeného motorestu Radar přicházím na zastávku busu.Na zdejší silnici panuje silný provoz,tak při přecházení je dobré si dávát majzla.Bus přijíždí skoro načas,takže mi zbyde v Trenčíně i čas na nákup svačiny do vlaku.

Účastníci:Vlasta

Fotogalerie

Příspěvek byl publikován v rubrice Navštívené země, Slovensko se štítky , , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.